nl_NL

Jobfeed nieuws

De arbeidsmarkt in België in het tweede kwartaal van 2018: 12,3% meer vacatures

Amsterdam, 20-08-2018

In het tweede kwartaal van 2018 zijn in België 274.290 unieke vacatures online geplaatst. Dat is een stijging van 12,3% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017. Het aantal vacatureadvertenties bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 834.559.* Tegenover elke unieke vacature staan dus gemiddeld 3 advertenties.

Dat blijkt uit cijfers van Jobfeed, Textkernel’s bigdata-tool voor online vacatures.

Hoogtepunten uit het tweede kwartaal van 2018:

  • Het aantal unieke vacatures met 12,3% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017
  • De provincies Antwerpen, West- en Oost-Vlaanderen zijn samen goed voor 58,6% van alle online vacatures
  • Beroepsklasse met de meeste vacatures is Verkoop & Handel
  • Servicemonteur is het meest gevraagde beroep
  • Het marktaandeel voor vacatures op interim-/detacheringbasis groeit met +8,8% significant
  • Grootste intermediair is Randstad. Op de vierde en vijfde plaats twee opvallende stijgers
  • ENGIE is directe werkgever met de meeste fulltime vacatures

Bekijk voor meer details de infographic hieronder en download voor meer details onze volledige rapportage

* Voor dit rapport is gekeken naar vacatures geplaatst op commerciële, onafhankelijke vacaturesites; gouvernementele vacaturewebsites zijn in deze analyse niet meegenomen.

.

Jobfeed update – nieuwe features live

Amsterdam, 16-08-2018

Met behulp van eigen gekozen labels kunnen vacatureadvertenties in Jobfeed nu ook worden gegroepeerd per website. Dit geeft gebruikers nog meer inzicht en helpt bij het nemen van strategische beslissingen. Deze opgeslagen labels kunnen ook worden toegevoegd aan Excel exports en alerts. Verder hebben we in deze release de functionaliteiten voor loopbaan-, outplacement- en mobiliteitscoaches verder uitgebreid: bij het creëren van een e-mailalert voor cliënten kan nu ook een einddatum worden ingesteld.

Signaleer trends in de markt en ontdek nieuwe saleskansen met behulp van websitelabels

Voorheen konden meerdere websites alleen aan een zoekopdracht worden toegevoegd door middel van een OR-operator. Met de introductie van websitelabels kunnen gebruikers van Jobfeed interessante websites selecteren en eenvoudig toevoegen aan een eigen gekozen label. Voor werving- en selectiebureaus bijvoorbeeld is het interessant om het budget van hun prospects in kaart te brengen. Dit kunnen ze doen door vacaturewebsites te groeperen aan de hand van labels als “gratis”, “lage kosten”, “hoge kosten”. Door vervolgens in Jobfeed te zoeken op naam van de prospect, zie je eenvoudig van welke websites ze gebruik maken en met behulp van de labels, wat de hoogte van de budgetten is die daar mee gemoeid zijn.

Jobboards bijvoorbeeld kunnen eenvoudig hun concurrentie analyseren door websitelabels te maken als “directe concurrenten” en “indirecte concurrenten”.

TIP! Slimmere plaatsingen op basis van benchmarking en ROI-voorspellingen

Voor nog meer en diepgaander inzicht op in de postingstrategie van klanten, concurrenten en prospects, kunnen organisatie- en websitelabels kunnen ook worden gecombineerd. Dit kan ook worden gedaan voor een specifieke sector, bijvoorbeeld IT. Deze benchmark helpt nieuwe vacatures nog beter af te stemmen op wat er gebeurt in de markt.

Inzicht in de geschatte ROI (Return on investment) voordat je een vacature op een jobboard plaatst? Dit kun je doen eenvoudig doen met behulp van websitelabels. Maak bijvoorbeeld labels voor “gratis”, “voordelige”, “premium” jobboards en analyseer per categorie hoe lang een vacature gemiddeld actief is. Aan de hand daarvan krijg je een aardige inschatting van de time-to-hire per jobboard-categorie (gratis, voordelig enz.) en inzicht in de mogelijke ROI.

Organisatie- en websitelabels toevoegen aan Excel exports en alerts

Jobfeed gebruikers kunnen eenvoudig custom Excel exports en alerts aanmaken. Dit biedt waardevolle en relevante informatie voor analyses. Met deze nieuwe release kunnen aan een Excel export en alert ook organisatie- en websitelabels aan worden toegevoegd, in een aparte kolom of op afzonderlijke tabbladen. Bijvoorbeeld: gebruikers kunnen een tabblad creëren met daarin alle vacatures van bestaande klanten. Alle overige vacatures komen automatisch op het ‘niet-gelabelde’ tabblad.

Optimalisatie van loopbaan-, outplacement- en mobiliteitsfunctionaliteiten

Jobfeed biedt functionaliteiten die specifiek zijn toegespitst op loopbaan-, outplacement- en mobiliteitstrajecten. Coaches kunnen een gepersonaliseerde zoekopdracht instellen met e-mailalerts voor al hun cliënten. Vervolgens kunnen zij zien welke vacatures hun cliënten hebben aangeklikt en zo inzicht krijgen in hun interesses en relevant advies geven. Met deze nieuwe release kunnen coaches voor hun e-mailalerts nu ook een einddatum instellen. Erg handig als bijvoorbeeld een einddatum voor het coachingstraject is afgesproken.

 

Nog geen gebruiker van de de loopbaan-, outplacement- en mobiliteitsfunctionaliteiten? Neem vrijblijvend contact met ons op om de opties te bespreken.

Per direct beschikbaar. We horen graag wat je ervan vindt!  

Bovenstaande is per direct beschikbaar in Jobfeed. Al gebruiker van Jobfeed? Log in en probeer het uit! We horen graag je feedback. TIP: een gedetailleerde handleiding vind je onder Jobfeed Help – Nieuwste releases.

Nog geen gebruiker van Jobfeed? We laten je graag zien hoe je de tool kunt inzetten voor leadgeneratie, concurrentieanalyses en inzicht in de arbeidsmarkt. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

.

Recordaantal vacatureadvertenties in Nederland in het tweede kwartaal

Amsterdam, 09-08-2018

In het tweede kwartaal van dit jaar is een recordaantal van ruim 4 miljoen vacatureadvertenties online geplaatst. Dat blijkt uit cijfers van Jobfeed, Textkernel’s bigdatatool voor online vacatures, die vandaag gepresenteerd worden.

Maar liefst 4.061.126 vacatureadvertenties stonden er online in Q2 2018.

Hoogtepunten uit het tweede kwartaal van 2018:

  • Eén op de vijf vacatures heeft de provincie Zuid-Holland als standplaats
  • Beroepsklasse Bouw en delfstoffenwinning is de grootste stijger met +1,9%
  • Eén op de tien vacatures is in de IT-sector
  • Medewerker klantenservice is het meest gevraagde beroep
  • Het aandeel vacatures voor een parttimefunctie (32 uur of minder) plust met 1,7%
  • Het aantal vacatures op mbo-niveau of lager groeit wederom significant harder dan het aantal vacatures voor hbo-niveau of hoger. Deze ontwikkeling is gaande sinds begin 2016.
  • ING is directe werkgever met de meeste fulltime vacatures
  • Grootste intermediair is YoungCapital

Bekijk voor meer details de infographic hieronder en download voor meer details onze volledige rapportage.

.

< Nieuwer | Huidige | 2 | 3 | 4 | Ouder >

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Vul een geldig e-mailadres in
Privacy statement

Een greep uit onze klanten

Wilt u de uitgebreide klantcases lezen? Bezoek de Referenties pagina.